.:Pantun utk couple:.

Posted: November 10, 2008 in Nasihat sket
Tags:

nak kata dah kahwin,
rasanya belum lagi,
bila tanya bila nak kawin?
entahlah…. . x tau lagi….

perangai mengalahkan org dah kawin
berkepit sana-sini,
padahal bukan muhrim,

ikut trend masa kini..

heran….pegang tangan tak takut dosa ke,
berpeluk-pelukkan x tau malu ker,
tak kasihan mak bapak ker,
hantar suruh belajar kau buat leka…

nak kata tak belajar agama,
kecik-kecik mak bapak hantar,
sekarang nak salah siapa kalau buat dosa,
sendiri bangang coz x ikut apa yg diajar…

belajar tinggi sampai gayat,
tp tak amal sepanjang hayat,
islam tu kan penyelamat,
bila nak amal…. tunggu sampai jadi mayat ?

sana sini buat wayang,
orang tengok naik bengang,
itu belum lagi rumput kat padang,
kalau idup sure kena terajang…

dulu masa single okey jer,
sekarang dah couple banyak lak dosa,
bila org tegur buat derk jer, apa kulit dah tebal
nak masuk neraka?…

masa buat x tau malu,
ikut sangat telunjuk nafsu,
buat maksiat x segan silu,
sekarang lagu mana… susu dah jadi keju.

suruh sembahyang.. .nanti..nanti. .
boyfriend tepon terus pergi,
nak bersyukur atas nikmat allah x reti
boyfriend yg bg sekuntum bunga tulah dipuji

kalau diri dah gatal sangat,
kahwin jer cepat lagi selamat,
ni couple takde matlamat,
sajer suka penuhi syarat..

bkn mengata bkn mengumpat,
siapa suruh buat wayang x bertempat,
kalau x suka diri diumpat,
jgn buat benda yg x tepat…

bonceng sana bonceng sini,
bontot tertonggek x malu pulak,
siap bangga x terperi,
dapat peluk pinggang balak..

pegang sana pegang sini,
x takut ker susut nilai,
kahwin belum tentu lagi,
kalau x jadi x ker hilang permata bernilai.

itulah… Tuhan bg akal x pakai,
Tuhan bg hati x tahu menilai,
diri sendiri yg lalai,
baik buruk pun x reti nak nilai..

kalau org cakap marah,
bila org nasihat melenting,
“taulah…taulah xpayah susah,
tau lak senyap bila dah bunting….

la ni baru nak ingat tuhan,
itupun nasib baik ingat,
menangis dah x leh nak tahan,
baru sekarang menyesal bangat….

nasib baik tuhan tu maha penyayang,
itupun nasib baik umur masih panjang,
ada peluang nak mengucap panjang,
mintak ampun, panjat doa memanjang…

perkara lepas jgn dikenang,
pintu taubat terbuka luas,
hidup bkn utk bersenang-senang,
meraih, mencari redha Allah yg maha luas…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s