Rezeki minggu ini..dan aku makin confuse

Posted: May 27, 2009 in hAri hArI kErJa

My recent post was about job. Kali ni pun nak citer pasal kerja lagi. Yelah, tak lama lagi dah nak habis kursus adobe ni, so kene la cari kerja nak bayar ptptn dan segala hutang2 yang lain. Nampaknya minggu ni memang murah rezeki. 3 tawaran kerja in 1 day. 2 untuk jawatan programmer dan 1 lagi utk position system analyst. Aku lebih prefer system analyst, at least takde la terikat ngan dunia programming lagi dan gaji pun okey dari programmer kot. Tapi aku telah melepaskan peluang tu dengan sengaja. What a stupid girl~

Kisahnya camni, MAGHRIB semalam dapat panggilan dari seorang chinese. Time maghrib plak tepon tu. Pastu bunyi persekitaran dlm tepon tu agak bising so aku tak bape jelas bila cina tu bagitau nama company tu. Ade la 2,3 kali gak dia ulang nama company tu. Adala beberapa soalan dia tanya dan salah satu dari soalan tu aku rasa menyesal giler bagi jawapan sengal camtu kat dia. Dan akhir perbualan tu dia cakap “ok la”… Aku rasa sebab jawapan aku yang sengal-sengal kentang tu, maybe he thought i wasn’t interested with his offer kot. Moralnya, berhati2 masa jawab tepon. Aku pun tak tau camne bleh terbagi jawapan camtu, mungkin sebab waktu tu ngan azan kat kolej ni, so sebab nak tamatkan perbualan secepat mungkin, aku jawab je apa yang terlintas kat kepala. Tak sempat nak pikir daa… Dan tadi baru tau, company tu dapat contact number aku dari resume yang aku drop kat pwtc minggu lepas. Sheda pun dapat gak panggilan cina tu. Dan cina tu siap mesej sheda suh email resume. Kat aku takde plak cina tu nak mesej. So sahla awal2 aku dah kene reject.. huahahaa padan muka sendiri~. Takpelah mungkin bukan rezeki kat tempat tu kot.

Pasal KLMU yang aku citer kat post yang lepas, sebenarnya tu bukan tempat yang lecturer rekomenkan. Tempat yang lecturer aku rekomenkan kat company lain, area wangsa maju. Masih dalam persoalan kat mana la orang KLMU tu dapat contact number aku. Sebab seingat aku, tak pernah drop resume kat mana2 institusi pengajian.. hurm~

This evening my lecturer called me, asked if aku nak kerja ngan dia tak. Aishh kompius betul. Nak g KLMU atau kat company lecturer tu?… My sis, plz give me some idea.. Here’s some point yang perlu difikirkan:
> KLMU aku tak tau area mana.. Memang kene berdikari betul la.
> Company lecturer tu pun aku tak biasa gak ngan kawasan tu. Tapi at least ada la orang yang dikenali (my lecturer) dan dia boleh tolong carikan umah sewa ke atau apa2 yang berkaitan la.
> Aku tanya kawan2 putera.com, majoriti tak pernah dengar nama company lecturer tu. Masa bincang ngan abah ari tu, abah prefer kalu kerja ngan company yang stabil. KLMU of coz la dah stabil kan~
> Dua2 tawarkan jawatan programmer. Tapi lecturer aku tu, semestinya dia dah tau tahap pengetahuan aku. dan KLMU aku takut gak dorang expect lebih.. Tapi kata kawan2 yang dah bekerjaya, biasanya dorang takkan expect so much from fresh grad.
> Gaji yang lecturer aku tawarkan area rm1600, sebab katanya aku ni kan takde experience lagi. Yang KLMU aku tak tanya plak pasal salary tu. Kawanku cakap lagi, basic utk programmer yang takde experience dan fresh grad area rm1500 – rm2000 je.. Tahap diploma. Biasanya lepas 6 bulan baru gaji akan dinaikkan secara berperingkat. Hurm tak kisah sangat pasal tu as long as i can gain my first working experience. Lagipun aku ni bujang lagi. Lepas kira2 duit gaji bagi kat abah & ma + bayar ptptn + sewa umah + makan, lepas la utk hidup ni….huahahaha :p

Aku harap dapat offer kerja yang seterusnya, and a location should be at kuala terengganu. Confirm yang tu terus terima. Tapi yang aku apply kat terengganu bulan lepas, takde feedback punšŸ˜¦ …

Oh God, please guide me to the right path.. The path of life~

Comments
  1. Jieha says:

    register kat http://www.jobsmalaysia.gov.my, letak la nk cari kerja kt trg, swasta & kerajaan. kalau ada jawatan kosong yg padan dgn your specification, they’ll send an email to you.

  2. Okesh says:

    da register da … dari bulan 2 lagišŸ™‚

Leave a Reply

