Nostalgia Ramadhan ep1

Posted: September 4, 2009 in mY sImpLe LiFe

Nostagia Ramadhan ep1.
Pelakon : iFa n FamiLy
Lokasi : uMah kEdiaMan bEta
Tarikh : bULaN pOsE sEkiTar tAhuN 1994 – 2002

Fuh~ sedar tak sedar dah 14 hari kita berpuasa yerp. Tiap kali tiba bulan pose a.k.a bulan Ramadhan, aku akan teringat kisah suka suki dulu2.. Ala waktu i muda2 dulu.

Bangun sahur
Sekitar pukul 5pg merupakan waktu yang paling menyeramkan dan mengganggu ketenteraman dalam hidup. Ngah syok2 tido tetiba kena kejut bangun makan.http://emo.huhiho.com. Pastu bila dah berkumpul satu family, muka masing2 cam kambing dop mandi. Especially abang ngan adik. (konon2nya ak tak terlibat la).. huaahahhaha (mampus kalu mereka bace neh).. Bila pikir2 smula, kesian plak kat abah ngan ma yang bukan main sabar nak kejut kitorang. Masing2 liat nak bangun..Dah tu, kuar bilik je terus ngadap makanan. Langsung xde nak pi tolong sediakan makanan ke…(ala, time tu aku kecik lagi *kononnya ler*).

Bunyi bedil
Kat Ganung, dulu2 ade bunyi bedil bila nak habis waktu sahur. Lepas bedil pertama bunyi, abah suh pi minum air masak. Untuk bilas tekak kata beliau. Tapi aku ni jenis yang dop bape buleh minum air masak dinihari. Kadang2 wat lolok g dapur, tapi dop minum pun kehkehkeh http://emo.huhiho.com. Kadang2 minum gak la seteguk ke.. Cepat2 minum sebelum bunyi bedil ke2. Bila bedil bunyi kali ke2, tu tandanya da masuk waktu imsak. Maka ak pun berlalu ke bilik dengan niat nak tido tapi dop jadi bila dengar suara ma “ifa! jangan tido dulu. Smayang subuh dulu”…

Buka pose
Waktu buka pose kat umah plak, jarang sangat buke ngan air sejuk. Biasanya ma akan wat milo panas @ susu panas. Ni untuk budak2 je.. Yang dah belia akan minum air neskepe. Pastu kadang2 abah ajak g buke pose kat umah tok. Waa ni memang bez. Makan ramai2..Lagi best kalu cikNa masak daging merah. http://emo.huhiho.com. Lauk faveret aku ngan kak ihah.

Bunga api dan tanglung. (betul ke eja camni?)
tanglung Dulu waktu abah g tarawikh, aku, abg ngan adik akan duk umah tok. Kak ihah rajin, beliau ikut abah ngan ma (diulangi, waktu tu aku kecik lagi..). Yang bestnya, lepas solat isyak kami akan turun bawah umah utk main bunga api. Biasanya mak2 sedara yang sponsor..Kadang2 ade gak abah yang beli. Kalu dop main bunga api, aku ngan abang akan main tanglung ngan jiran sekampung. Ngan fifi, abang duan etc (lain2 budak dop ingat dah nama mereka). Pernah gak tanglung aku terbakar. Camne ntah lilin tu terbalik. Abang plak wat dono je.. Siap gelakkan aku lagi. Kureng asam betul..http://emo.huhiho.com Pastu ade budak2 yang kreatif, mereka tak beli tanglung kertas tu tapi wat sendiri. Amik tin susu ke, tin biskut ke, pastu tebuk2 sket dan letak lilin dalam tu..Ada la dalam 5-10 orang kumpulan geng2 kampung bawak tanglung, pastu jalan-jalan round sekitar umah.Waa bestnya~ Missing my good old days.

Tarawikh

Bila dah besar sket, abah ajak ikut gi tarawikh. Biasanya wat sampai 8 rakaat je. Lagi best kalu anak2 jiran ikut skali..Oh ye name mereka Wawan dan Yaya. Lepas cukup 8 aku, adik dan sesiapa yang ada akan turun bawah dengan niat utk bermain. Kadang2 main kejar2, tertiang etc. Tapi takde la wat bising sampai kaco ketenteraman orang dlm masjid. Kami ni kiranya kanak2 yang nakal tahap biasa je.. Takde jerit2 tu seme.. Masih tau utk menghormati org ngah solat dlm masjid.

*Cerita tambahan: Pengumuman berbuka puasa.

Kan kat tv dalam kul 5ptg lebih akan ade pengumuman berbuka puasa seluruh Malaysia. Adik aku suka sangat tengok tu. Pernah la dulu2 aku nak tengok citer ape ntah, pastu beliau sibuk nak tengok pengumuman tu. Geram gak ar. Waktu tu dia kecik lagi. Umur area 6 tahun – darjah 2 kot. Aku plak lebih kurang dalam darjah 6 la. Bila dia syok2 tengok pengumuman tu, cepat2 aku amik remote control tukar channel lain..haha wat jahat sebab tak puas hati takleh tengok citer yg aku nak tengok.. Menangis le budak tu..Agak2 dia nak ngadu kat ma, cepat2 la aku melarikan diri kehkehkeh :p

Okey…next episode..will be continued~

Comments
  1. Jieha says:

    those good old days… hmmmm

  2. alaaaaaaaaa ni buat aku nak balik rumah ni hahahaa….
    rindu bunyi bedil…satu lg..makanan dah tersedia kat bucu dapur..x payah bersusah2 nak beli dah

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s