Kisah Mamat dan kucing~

Posted: October 3, 2010 in aRouNd mE

Ada seorang budak bernama Mamat yg mempunyai seekor kucing kesayangan. Mula2 bahagia je hidup Mamat dan kucingnya tapi lepas setahun lebih si kucing mula menunjukkan taring. Maklumla dah makin matured kan. Kucing banyak buat perkara yg Mamat tak suka seperti makan breakfast yg disediakan utk Mamat, menyepahkan barang2 dalam rumah, berak merata2 dan sebagainya.

Tapi Mamat cukup sabar. Memang sabar gile la. Banyak kali gak ia merungut sebab dah pening dengan perangai kucing ni, tapi dia tetap sabar. Hari2 mendatang, kucing makin degil. Kucing Mamat dah pandai keluar lewat malam, malah pernah cuba utk melarikan diri dari rumah Mamat, biarpun Mamat menatangnya bagai minat yg penuh.

Kawan2 Mamat mula menasihati Mamat utk lepaskan je kucing ni tapi Mamat taknak. Sebab Mamat memang sayang giler babas. Kucing pula makin hari makin degil dan ganas. Ia dan pandai mencakar2 Mamat bila geram. Tapi Mamat tak kisah pun ngan luka2 akibat cakaran kucing tersebut.  Sebab sayang, maka tahan je la sakit2 itu. Walaupun kucing tu makin ganas dan memeningkan kepala, Mamat tetap sabar. Tiap2 hari Mamat tak lupa utk bagi makan, wang saku utk belanja harian (tipu meh) dan menyediakan tempat tido yg selesa utk kucing kesayangannya.

Adakah Mamat seorang yg baik sebab masih tetap nak jaga kucing yg nakal dan berniat nak melarikan diri? Atau salah satu skru di kepala Mamat dah longgar? Sekarang ni kalau Mamat tanya pendapat pasal kucingnya kat kawan2 beliau, apa yg boleh kawan2 cakap just “no komen”. Sebab Mamat dah beribu kali tanya soalan yg sama dan dapat reaksi yg sama tp tetap bertindak ikut keputusan sendiri. So better la takyah tanya pendapat org lain. Kan encik Mamat?

Ooh Mamat memang seorang yg penyabar. Kalau la si kucing menyedari hal yg sebenarnya, mesti kamoo terharu kan cik kucing?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s